Edukacja ekonomiczna

7 września 2023 r. Senat Rzeczypospolitej Polskiej podjął uchwałę w sprawie ustanowienia roku 2024 – Rokiem Edukacji Ekonomicznej. Z inicjatywą, wystąpiło pięć największych organizacji społecznych realizujących działalność edukacyjną w ramach szeroko rozumianej edukacji pozaformalnej w zakresie wiedzy ekonomicznej, w tym finansowej, zawierając porozumienie w tej sprawie. Jego sygnatariuszami są: Warszawski Instytut Bankowości, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Fundacja GPW, Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości oraz Związek Harcerstwa Polskiego.

Na 2024 r. przypada pięć szczególnych rocznic dla historii gospodarczej Polski tj. 100-lecie reform gospodarczych autorstwa Władysława Grabskiego, 100-lecie powstania polskiego złotego, 100-lecie powstania Banku Polskiego, 100-lecie powstania Banku Gospodarstwa Krajowego oraz 100-lecie wydania powieści Janusza Korczaka pt. „Bankructwo Małego Dżeka” – książki, która była jednym z pierwszych powszechnych podręczników wiedzy ekonomicznej dla uczniów w polskich szkołach.

W bieżącym roku szkolnym uczniowie naszej szkoły kontynuują edukację ekonomiczną w ramach projektu „Przygody przedsiębiorczego Dżeka” oraz „Porwani przez ekonomię”. Ponadto rozpoczynamy współpracę w ramach projektu „Cyberbezpieczni 2023” – ogólnopolski Program rozwoju kompetencji uczniów i nauczycieli, finansowanego ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz „Lekcje o finansach” finansowanego ze środków Ministerstwa Finansów.

W miesiącu wrześniu uczestniczyliśmy w pierwszych  lekcjach i wykładach o różnorodnej tematyce, prowadzonych przez ekspertów Fundacji Warszawski Instytut Bankowości oraz nauczycieli z naszej szkoły.

Lekcja: „Co byk i niedźwiedź powiedzą Ci o inwestycjach?”

Główne zagadnienia poruszane na lekcji:

  • kiedy zacząć inwestować?

  • co to jest ryzyko?

  • czym jest giełda?

  • czym są akcje oraz obligacje?

  • czym jest rynek byka i niedźwiedzia?

  • jaki wpływ na rozwój kraju ma inwestowanie?

Lekcja: Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni 

Główne zagadnienia poruszane na lekcji:

  1. Bezpieczne hasła:

  • minimalna liczba znaków

  • z jakim elementów powinno się składać?

  • jakich haseł nie tworzyć?

  • metody tworzenia

  1. Bezpieczna tożsamość w internecie:

  • jakich danych nie ujawniać?

  • zjawisko cyberprzemocy

  1. Media społecznościowe

  2. Bezpieczny komputer, tablet i smartfon

Lekcja: Twoje pieniądze 

Główne zagadnienia poruszane na lekcji:

  •  krótkie wyjaśnienie, na przykładach, znaczenia dobrego zarządzania finansami  osobistymi,

  • przedstawienie, czym są dochody/wpływy, opis, czym są wydatki/koszty i ich podział na stałe opłaty stałe, zmienne oraz opcjonalne,

  • wyjaśnienie pojęć nadwyżki i deficytu w budżecie, z pokazaniem ich zalet i zagrożeń,

  • wyjaśnienie pojęcia  funduszu bezpieczeństwa: definicja, zastosowanie i rekomendacje,

  • uświadomienie naciągaczy i piramid finansowych,

  • wskazanie źródeł  informacji dla bezpieczeństwa korzystania z produktów finansowych.