KOORDYNATOR DO SPRAW DOSTĘPNOŚCI
Podstawa prawna: art.14. ust. 5 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2020 r. poz. 1062)
Koordynator do spraw dostępności w Szkole Podstawowej w Łebie:
- Eliza Lechończak
- e-mail: dostepnosc@leba.edu.pl
Do zadań Koordynatora należy przede wszystkim:
- wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do Szkoły
- przygotowanie i koordynacja wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
- monitorowanie działalności Szkoły w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Deklaracja dostępności Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Łebie
Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Łebie zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do serwisu internetowego Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Łebie.
Data publikacji strony internetowej: 31.03.2025 r.
Data ostatniej dużej aktualizacji: 31.03.2025 r.
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej:
- Brak opisów alternatywnych i tytułów dla części zdjęć i obrazków
- Mogą zdarzyć się sytuacje, że niektóre dokumenty opublikowane na stronie są niezgodne z uwagi na fakt, że:
- pochodzą z różnych źródeł (np. skan dokumentów tekstowych nie jest możliwy do odczytania przez OCR a powinien posiadać strukturę znaczników, czyli tagowanie);
- zostały opublikowane przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej
- sporadycznie pojawiają się błędy w opisach i treściach przycisków oraz linków.
Deklarację sporządzono dnia: 31.03.2025 r.
Deklarację ostatnio aktualizowano dnia: 10.03.2025 r.
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
Na stronie internetowej można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt.
Osobą odpowiedzialną jest Informatyk, adres poczty elektronicznej: sekretariat@leba.edu.pl
Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu (059) 866 14 72.
Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.
W Szkole powołano koordynatora ds. dostępności – Panią Elizę Lechończak, adres e-mail: dostepnosc@leba.edu.pl
Dostępność architektoniczna i informacyjno-komunikacyjna
Szkoła Podstawowa Łeba, ul. Tysiąclecia 11, 84-360 Łeba.
Do budynku szkoły prowadzą 2 wejścia od ulicy Tysiąclecia. Wejście główne od ulicy Tysiąclecia posiada parking z miejscem dla niepełnosprawnych. Wejście do Oddziałów Przedszkolnych od ulicy Szkolnej – nie jest wejściem dostosowanym dla osób niepełnosprawnych (podjazd i winda).
Na pierwszym piętrze jest dostępny Pracownik Portierni, który umożliwia skorzystanie z windy.
Istnieje możliwość zaprowadzenia osoby niewidomej do konkretnego stanowiska pracy.
Istnieje możliwość umówienia spotkania z klientem na parterze.
Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących.
Dostosowanie korytarzy
Korytarze w budynku są bezkolizyjne, nie posiadają progów. Dostęp do korytarzy usytuowanych na różnych piętrach jest możliwy po skorzystaniu z windy.
Węzeł sanitarny (toaleta) dla osób niepełnosprawnościami znajduje się na I i II piętrze, dojazd do toalet jest możliwy przy zastosowaniu windy.
Dojście do obiektu sportowego: Mobilne lodowisko-rolkowisko nie jest przystosowane do użytku przez osoby z niepełnosprawnościami.
Dostosowanie schodów
W budynku dostępna jest winda, z której skorzystanie należy zasygnalizować Pracownikom obsługi na parterze budynku.
Dostosowanie wind
W budynku dostępna jest winda, z której skorzystanie należy zasygnalizować Pracownikom obsługi na parterze budynku.
Dostępność pochylni
Pochylnia dostępna jest przed głównym wejściem do budynku.
Dostępność platform
Brak platform.
Dostępność informacji głosowych
Informacje głosowe są realizowane przez wyznaczonego pracownika.
Dostępność pętli indukcyjnych
W Szkole nie jest dostępna pętla indukcyjna.
Dostosowanie parkingów
Wyznaczono 1 miejsce dla os. niepełnosprawnych na parkingu.
Prawo wstępu z psem asystującym
Do budynków i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
Dostępność tłumacza języka migowego
Brak możliwości korzystania z tłumacza języka migowego.
Brak możliwości skorzystania z pętli indukcyjnej
Brak oznaczeń w alfabecie.
Pomoc w pokonaniu większych barier w budynku
W przypadku braku możliwości dotarcia interesanta do wymaganego pomieszczenia lub pracownika, zapewnia się możliwość wyjścia pracownika do interesanta w dogodny dla niego sposób. Osobom ze szczególnymi potrzebami zapewnia się ewakuację lub ich uratowanie poprzez względną bliskość wyjścia ewakuacyjnego oraz pomoc pracowników.
Informacje dodatkowe
Koordynator ds. dostępności podejmuje działania mające na celu zapewnienie jak najlepszych warunków dostępu do usług i przestrzeni dla osób ze szczególnymi potrzebami. Wdrożone rozwiązania są zgodne z obowiązującymi przepisami oraz standardami dostępności, jednak w przypadku napotkania barier lub trudności zachęca się do zgłaszania uwag i sugestii.
Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
👉 Informacja o braku dostępności
👉 Wniosek o zapewnienie dostępności
👉 Wniosek z żądaniem o zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej lub aplikacji mobilnej
Wnioski o zapewnienie dostępności
Do Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Łebie (dalej „Szkoła”) można złożyć wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej (dalej „wniosek”) oraz:
1) poinformować o braku dostępności;
2) złożyć wniosek o zapewnienie dostępności;
3) złożyć skargę na brak zapewnienia dostępności.
Zgłoszenie, o którym mowa w pkt 1, ma charakter wyłącznie informacyjny i może być złożone przez każdą osobę.
Wniosek, o którym mowa w pkt 2, może złożyć osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy. Po wykazaniu interesu faktycznego, tj. wskazaniu realnej potrzeby skorzystania z usług Szkoły osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy ma prawo wystąpić do Szkoły z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.
Wniosek powinien zawierać
1) dane kontaktowe wnioskodawcy;
2) wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym;
3) wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
4) wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Termin realizacji
Zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku następuje bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku, nie jest możliwe w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, to Szkoła niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
W przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności w zakresie określonym we wniosku Szkoły jest obowiązany zaproponować rozwiązanie alternatywne oraz dołączyć uzasadnienie.
Złożenie wniosku
Wniosek można:
1) przesłać na adres: Szkoła Podstawowa, ul. Tysiąclecia 11, 84-360 Łeba;
2) złożyć w sekretariacie Szkoły w godzinach funkcjonowania Szkoły;
3) przesłać za pośrednictwem EPUAP (www.epuap.gov.pl);
4) przesłać pocztą elektroniczną, na adres e-mail: dostepnosc@leba.edu.pl
Wnioski rozpatrywane są przez Koordynator ds. dostępności.
Tryb odwoławczy
W przypadku gdy Szkoła nie zapewnił wnioskodawcy dostępności:
1) w sposób i w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku (podstawowe załatwienie sprawy), albo
2) w terminie 2 miesiące od dnia złożenia wniosku (w terminie wydłużonym), albo
3) z powodów określonych w zawiadomieniu o braku możliwości zapewnienia dostępności
– wnioskodawca ma prawo do złożenia skargi na brak dostępności do Prezesa PFRON.
Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi w terminie 30 dni od dnia, w którym upłynął odpowiednio termin, o którym mowa w pkt 1 lub 2, albo od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w pkt 3.
Każda osoba w zakresie dostępności cyfrowej stron internetowych Szkoły lub ich elementów może
1) poinformować o braku dostępności;
2) złożyć żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej;
3) złożyć skargę na brak zapewnienia dostępności.
Żądanie powinno zawierać
1) dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem;
2) wskazanie strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej Szkoły, które mają być dostępne cyfrowo;
3) wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem;
4) wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeżeli dotyczy.
Termin realizacji
Zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej lub elementu strony internetowej Szkoły następuje bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem.
Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej, lub elementu strony internetowej Szkoły nie może nastąpić w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem, to Szkoła niezwłocznie powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności cyfrowej, jednak nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
W przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności cyfrowej zgodnie z żądaniem Szkoła powiadamia osobę występującą z żądaniem o jej przyczynach i wskazuje alternatywny sposób dostępu do tego elementu wraz z uzasadnieniem.
Złożenie żądania
Żądanie można:
1) przesłać na adres: Szkoła Podstawowa, ul. Tysiąclecia 11, 84-360 Łeba;
2) złożyć w sekretariacie Szkoły w godzinach funkcjonowania Szkoły;
3) przesłać za pośrednictwem EPUAP (www.epuap.gov.pl);
4) przesłać pocztą elektroniczną, na adres e-mail: dostepnosc@leba.edu.pl
Wnioski rozpatrywane są przez Koordynatora ds. dostępności.
Tryb odwoławczy
W przypadku gdy:
1) Szkoła odmówi zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej lub wskazanego elementu strony internetowej Szkoły, wskazanych w żądaniu, albo
2) osoba występująca z żądaniem odmówi skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu
– osoba występująca z żądaniem ma prawo do złożenia do Szkoły skargi w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej lub elementu strony internetowej.
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji w formach alternatywnych, na przykład odczytania niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisania zawartości pliku i problemu itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji.
Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie i nie później niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.
W przypadku, gdy podmiot odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego dostępu do informacji, można złożyć skargę na takie działanie.
Po wyczerpaniu wszystkich możliwości skargę można przesłać także do Rzecznika Praw Obywatelskich praz Prezesa PFRON.