Edukacja ekonomiczna – maj

Uczniowie naszej szkoły kontynuują przygodę z projektami “Przygody przedsiębiorczego Dżeka” oraz “Porwani przez ekonomię”.

W miesiącu maju uczestniczyliśmy w kolejnych  lekcjach i wykładach o różnorodnej tematyce, prowadzonych przez ekspertów Fundacji Warszawski Instytut Bankowości oraz nauczycieli z naszej szkoły.

Lekcja: Sok pomarańczowy i dezinformacja. Co mają wspólnego?Lekcja dla szkół podstawowych – Bezpieczeństwo w Cyberprzestrzeni – NASK

Główne zagadnienia poruszane na lekcji:

  • Czym jest dezinformacja i co wspólnego ma z sokiem pomarańczowym?

  • Niebezpieczeństwa w mediach społecznościowych.

  • Pojęcie higieny cyfrowej i sposoby na jej zachowywanie

  • Dlaczego warto odróżniać fakty od opinii?

  • Clickbaity, boty i catfishing

  • Co zrobić, kiedy napotkamy fałszywą informację?

Lekcja: „Co byk i niedźwiedź powiedzą Ci o inwestycjach?”

Główne zagadnienia poruszane na lekcji:

  • kiedy zacząć inwestować?

  • co to jest ryzyko?

  • czym jest giełda?

  • czym są akcje oraz obligacje?

  • czym jest rynek byka i niedźwiedzia?

  • jaki wpływ na rozwój kraju ma inwestowanie?

Lekcja:  Nadużycia w bankowości „od zaplecza”. Skąd się biorą i jak się bronić?

Główne zagadnienia poruszane na lekcji:

  • Geneza nadużyć w bankowości

  • Podstawowe typy nadużyć

  • Przykłady ataków

  • Jak się bronić przed atakami – podstawy

  • Jak banki bronią się przed atakami

  • Rola BIK w ochronie sektora bankowego

Lekcja: Czym jest kapitał i skąd go zdobyć?

Główne zagadnienia poruszane na lekcji:

  • Uczeń rozumie pojęcie kapitału, na podstawie lektury powieści określa źródło pozyskania kapitału przez Dżeka oraz kategorie wydatków (zakupów) jakie poczynił Dżek z dostępnego mu kapitału

  • identyfikuje różne źródła pozyskania kapitału na rozpoczęcie i rozwój przedsiębiorstwa

  • rozumiejąc szczególne znaczenie banków w dostarczaniu tego kapitału, wymienia wady i zalety poszczególnych źródeł kapitału i dyskutuje nad nimi

  • identyfikuje podstawowe kategorie wydatków na rozwój przykładowego, prostego biznesu, jest przekonany o konieczności takiego zaplanowania biznesu, aby terminowo spłacać zobowiązania z tytułu pożyczonego kapitału. 

Ponadto odbyły się trzy wycieczki do siedziby banku PKO BP w Łebie. Uczniowie klas Ia i Ib mogli poznać tajemnice banku – liczarki, testery, polska waluta i jej zabezpieczenia, pracę w banku, oraz zasady oszczędzania w  SKO. Natomiast uczniowie klasy VIb poznali tajemnice banku – cyberbezpieczeństwo kont, bezpieczne hasła, zabezpieczenia polskiej waluty.