Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich – 23 kwietnia

Doroczne święto organizowane przez UNESCO w celu promocji czytelnictwa, edytorstwa i ochrony własności intelektualnej za pomocą praw autorskich. Dzień ten po raz pierwszy obchodzono w 1995 roku. Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich obchodzony jest 23 kwietnia. Data ta wybrana została jako symboliczna dla literatury światowej. W tym dniu, w roku 1616 zmarli Miguel de CervantesWilliam Szekspir  (przy czym datę śmierci Szekspira podaje się według kalendarza juliańskiego, a Cervantesa  – według gregoriańskiego). Na ten sam dzień przypada również rocznica urodzin lub śmierci innych wybitnych pisarzy, np. Vladimira Nabokova. Pomysł organizacji święta zrodził się w Katalonii, w Hiszpanii Dzień Książki jest świętem oficjalnym od roku 1930. 23 kwietnia jest w Katalonii hucznie obchodzonym świętem narodowym, jako dzień jej patrona – Świętego Jerzego. Zgodnie z długą tradycją w Katalonii obdarowywano w ten dzień kobiety czerwonymi różami, mającymi symbolizować krew smoka pokonanego przez św. Jerzego. Później kobiety zaczęły odwzajemniać się mężczyznom podarunkami z książek.

Wiemy że, rytuały w życiu dziecka są ważne, również te czytelnicze. Bajeczki przed snem, wspólne czytanie, dzieci uwielbiają  stałość, regularny rytm, bo to daje im poczucie bezpieczeństwa i pomaga umiejscowić zdarzenia w czasie. My dorośli też doceniamy rytuały  – dzięki temu mamy świadomość  określonego porządku, to działa kojąco w naszym zabieganym życiu.

Warto jednak, przy okazji Światowego Dnia Książki rzucić sobie wyzwanie i wpuścić powiew świeżości w nasze przyzwyczajenia czytelnicze. A wszystko po to, by pokazać dziecku, że czas spędzony z książką to nie tylko czytanie jej. Czas przypadający na święto czytelnicze – wiosna w przyrodzie, jest idealny, by zmienić utarte czytelnicze nawyki, pozwolić im swobodnie rozkwitnąć, spojrzeć na czytanie innymi oczyma. Można wymyślać różnorodne zabawy czytelnicze urozmaicające czytanie. Proponujemy kilka pomysłów, przy których wystarczą ulubione książki z domowej biblioteczki:

  • Czytanie przy latarce – dzieci (i nie tylko) lubią tajemniczą atmosferę po zmroku, modulowanie głosu. W takiej magicznej oprawie zwyczajna z pozoru lektura będzie odebrana inaczej, wywoła silniejsze emocje i na dłużej pozostać w pamięci (tak dzieci uwielbiają czytać i opowiadać historie podczas nocowanek w bibliotece). Możemy z dzieckiem zrobić namiot z koca, czy prześcieradeł i schować się w nim, co będzie dodatkową atrakcją. Możemy użyć świec, które wprowadzają aurę oderwania od rzeczywistości, pamiętajmy jednak o zasadach bezpieczeństwa i nigdy, nawet na moment nie zostawiajmy dziecka samego.
  • Wprowadźmy wątek czytania “śmiesznego” – wybierzcie ulubioną książkę dziecka, którą czytaliście tyle razy, że prawie znacie ją na pamięć. Czytajcie jak zawsze, po kilku linijkach zastępujcie słowo w książce innym, najlepiej śmiesznym.
  • Zabawa z rekwizytami – mamy 2 pudełka, do 1 wrzucamy karteczki z tytułami bajek, imiona bohaterów, wierszyków, powieści. Do drugiego przedmioty kojarzące się z tymi bajkami (mogą być narysowane, wydrukowane jeśli nie mamy gotowych). Dziecko odgaduje, łączy bajkę z przedmiotami.
  • Możemy wspólnie z dzieckiem (te, które już czytają) czytać z podziałem na role dialogi, modulując odpowiednio głosy, oczywiście rodzic czyta tekst dłuższy narratora.
  • Odgadnij, kto to powiedział – wybieramy znane dziecku książki, dziecko siedzi tyłem, czytamy fragment, dziecko odgaduje, kto to powiedział w książce i jaka to książka.
  • Jeśli dziecko jest wulkanem energii, ciągle w ruchu, czytajmy łącząc czytanie i ruch: klaskanie, tupanie, odgrywanie scenek.  Pomocą może być cykl: „Jak czytać dziecku?”

https://www.youtube.com/watch?v=yjAKtVCgevY&t=27s

 https://www.youtube.com/watch?v=-YqIAhQF1UA&t=5s

https://www.youtube.com/watch?v=jWA1foEt6PM

A dla was kochani, młodzi czytelnicy trochę zabawy na logiczne myślenie:

REBUSY

krzyżówka

Rozwiązania można przysyłać na gmail nauczycielki – bibliotekarki lub przez E-dziennik. Powodzenia!